وزیر ارشاد: تئاتر محصول دانایی وعقلانیت بشریت است
نوشته شده توسط : modz

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا به نقل از سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ 'سیدمحمد حسینی' در این پیام آورده است: جانمایه هر هنری گرچه در ذات آن است؛ اما بخشی از آن در تیول فن آوری و بخشی دیگر در دست سلیقه حاكم بر زمان است. زیبایی اثر در محدوده نوع هنر، تن به اسارت نمی دهد، هر حصاری را بر می دارد و هر مانعی را پشت سر می‌گذارد؛ اما صد البته هنری چونان تئاتر كه جمع الجمع تمامی هنرهاست بی سحر جلوه های ویژه و جادوی فن آوری های روز و صنعت شعبده در بروز زیبایی های ذاتی هنر، دستی باز و شیوه ای طناز دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه آورده است: دیده ایم كه آثار فاخر، تیول سلیقه زمان را نیز بر نمی تابند و در آرامش گهواره فراموشی نمی خوابند. در تئاتر، این بیداری و ماندگاری نمود بیشتری دارد. تولیدات فاخر این عصر، گاه قرن ها را در نوردیده و نسل ها را یكی پس از دیگری دیده اند؛ حال چه در تئاتر نوین و چه در تئاتر اصیل و پیشین؛ چونان تعزیه.

وی یادآورد شده است: تئاتر محصول دانایی است و دانایی، ملكیت هیچ قومی را سند نخورده است؛ حاصل عقلانیت بشریت است. هنر كه عصاره دانایی است، مدیون كارگاه عصاری هیچ طایفه ای به تنهایی نیست. تركیبی از اكسیر خلاقیت ها از تمامی قومیت هاست. اثیری است كه اسیر تقلید نباید باشد، مگر به دستبند محاكات!

حسینی در ادامه با اشاره به سیر تحول تئاتر كشور آورده است: سیر تئاتر در ایران، مسیری صعب را طی كرده است كه امیدواریم در ایران اسلامی، جاده ای به سمت تعالی را پیش رو داشته باشد. این جشنواره، می تواند راهبانی این بزرگراه را به عهده بگیرد. حضور دانشجویان، آینده این هنر را تضمین می كند اگر مسئولان هنرهای نمایشی، ظرفیت این حضور را ایجاد نمایند. توجه به جوانان، پشتوانه فرداست و نگاه به بازار جهانی، ظرفیت جذب را قابل پذیرش می كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرده است: بیداری اسلامی، عطش كشورهای منطقه را نسبت به چشمه های هنر ایران اسلامی، بسیار افزایش داده است. تشنگی دنیا به زلال هنر اسلامی انقلابی اگر از سر چشمه های آب های معدنی ایران انقلابی تامین نشود از زهر آبه های اسلام قلابی وهابیت، عطش نشان خواهد گشت.

وی ادامه داده است: جشنواره تئاتر فجر در پایان سه دهه برگزاری، می بایست نوید حضور در صحنه های تئاتر خاورمیانه را به همراه داشته باشد. برای تحقق این خواسته دست یافتنی از جان و دل برای دست اندركاران این نوروز جنبش خیز و شور انگیز تئاتر، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم این جشنواره كماهو حقه، جهانی گردد. توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبارتان باد.

سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی تا 22 بهمن ماه در تهران بر پا است.

فراهنگ**ا.خ**1588





:: برچسب‌ها: نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: